Väitös mittaustekniikan alalta, Richard Högström

2015-01-16 12:00:08 2015-01-16 16:00:25 Europe/Helsinki Väitös mittaustekniikan alalta, Richard Högström Väitöksen nimi on Metrologian kehittämistä hiukkasten ja massan mittaamiseen http://old.spa.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e47c5603a43fec7c5611e49e8dab699962f003f003 Otakaari 5, 02150, Espoo

Väitöksen nimi on Metrologian kehittämistä hiukkasten ja massan mittaamiseen

16.01.2015 / 12:00 - 16:00
Sali S1, Otakaari 5, 02150, Espoo, FI

Richard Högström esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Metrologian kehittämistä hiukkasten ja massan mittaamiseen.

Merkittävin osa väitöskirjasta keskittyy metrologian kehittämiseen nanometrikokoluokan aerosolihiukkasille. Hiukkasten lukumääräpitoisuuden mittauksien tarkkuutta ei tarkkaan tunneta, koska mittausten jäljitettävyys SI-yksiköihin on puutteellista. Väitöskirjatyössä kehitettiin Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) innovaatiosta Single Charged Aerosol Reference (SCAR) primaarinormaali hiukkasten lukumäärätiheydelle. Tätä varten laitteelle tehtiin täydellinen metrologinen validointi jolla määritettiin tuotettujen aerosolihiukkasten lukumäärätiheyden epävarmuus ja jäljitettävyys SI-yksiköihin. Laitteen validoitu hiukkaskokoalue on 10 nm – 500 nm. Tulokset osoittavat että hiukkasten varauksen epävarmuus ei rajoita kalibroinnin hiukkaskokoaluetta kuten muissa mittanormaaleissa. SCAR on ainoa primaarinormaali maailmassa, jolla voidaan kalibroida hiukkasmittalaitteita alle 2 % suhteellisella epävarmuudella näin laajalla mittausalueella. Työssä tehtiin kattava kansainvälinen vertailumittaus erilaisille hiukkasten lukumäärätiheyden mittanormaaleille ensimmäistä kertaa. Vertailun tulokset olivat pääosin yhteneväiset ja ±3 % sisällä toisistaan. Lisäksi tutkittiin aerosolin kiinnittymistä näytteenottosuodattimelle ja punnusten metallipintojen likaantumista käyttäen uusia tarkoitukseen kehitettyjä menetelmiä. Väitöskirjatyön tuloksena saatiin hiukkasmittauksille SI-jäljitettävyys, mikä mahdollistaa luotettavat, tarkat ja epävarmuudeltaan tunnetut hiukkasmittaukset laajemmalla hiukkaskokoalueella kuin on aikaisemmin ollut mahdollista. Lisäksi kehitettiin menetelmät jolla voidaan tutkia aerosolin kiinnittymistä näytteenottosuodattimelle ja punnusten metallipintojen likaantumista.

Vastaväittäjänä toimii professori George W. Mulholland, University of Maryland, USA

Valvoja on professori Erkki Ikonen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, Signaalikäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöskirjan elektroninen julkaisu (aaltolib.aalto.fi)

Väittelijän yhteystiedot:

Richard Högström