Väitös akustiikka ja äänenkäsittelytekniikan alalta, Jukka Keränen

2015-04-17 12:00:58 2015-04-17 16:00:18 Europe/Helsinki Väitös akustiikka ja äänenkäsittelytekniikan alalta, Jukka Keränen Väitöksen nimi on Puheen vaimenemisen mittaaminen ja ennustaminen avotoimistoissa http://old.spa.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e49fd7e78b59129fd711e483dc0ba26b652c822c82 Otakaari 5, 02150, Espoo

17.04.2015 / 12:00 - 16:00
Sali S1, Otakaari 5, 02150, Espoo, FI

Jukka Keränen esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Puheen vaimenemisen mittaaminen ja ennustaminen avotoimistoissa

Väitöskirjassa tarkastellaan huoneakustiikan tutkimuksissa ja suunnittelutehtävissä käytettäviä mittaus- ja mallinnusmenetelmiä. Tarkasteltavat menetelmät vaativat akustiikan perusteiden hallintaa, joten ne eivät ole yleistyneet työtilojen ääniympäristön mittaamisessa tai suunnittelussa.

Ensin työssä on kehitetty uusia yksinkertaisempia mittaus- ja mallinnusmenetelmiä, jotka soveltuvat erityisesti avotoimistoihin, missä perinteisemmillä suunnittelu-menetelmillä ei ole saavutettu työntekijöiden kannalta hyväksyttäviä ääniolosuhteita. Avotoimistojen huoneakustiikan mittaamiseen kehitetyn menetelmän pohjalta on laadittu kansainvälinen standardi (ISO 3382-3), jota sovelletaan jo useassa maassa. Mittaustulokset esitetään menetelmässä selkeinä yksilukuparametreina, joille on myös laadittu suositusarvot. Ne sisältyvät uusimpiin kotimaisiin avotoimistojen suunnitteluohjeisiin (esimerkiksi RIL 243-3-2008 ja Sisäilmastoluokitus 2008).

Toiseksi kehitettiin yksinkertaisia malleja, joita voidaan käyttää tyypillisten avotoimistojen suunnittelussa ilman syvällistä huoneakustiikan osaamista. Mallien tulokset esitetään samoina yksilukuparametreina kuin mittaustulokset. Mallien tuloksia voidaan siten verrata suoraan uuden mittausmenetelmän tuloksiin ja suositusarvoihin.

Lopuksi väitöskirjassa esitetään huoneakustisten laboratoriotutkimusten tuloksia, joiden perusteella on mahdollista arvioida erilaisten sisustus- ja kalustusratkaisujen vaikutus avotoimistotilan huoneakustiikkaan. Erilaisten huoneakustisten tilanteiden mittaustulokset helpottavat jatkossa avotoimistojen suunnittelua työtehtävien tarpeiden mukaan.

Vastaväittäjänä toimii professori Murray Hodgson, University of British Columbia, Vancouver, Canada

Valvojana on professori Vesa Välimäki, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, Signaalikäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väittelijän yhteystiedot: