Väitös puhe- ja kieliteknologian alalta, Tuomo Raitio

2015-06-05 12:00:45 2015-06-05 16:00:16 Europe/Helsinki Väitös puhe- ja kieliteknologian alalta, Tuomo Raitio Väitöksen nimi on Puheen äänilähteen mallintaminen tilastollisessa parametrisessa puhesynteesissä http://old.spa.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e4cd435f5a9442cd4311e4b56db1995f507f7c7f7c Otakaari 5, 02150, Espoo

05.06.2015 / 12:00 - 16:00
Sali S1, Otakaari 5, 02150, Espoo, FI

Tuomo Raitio esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Puheen äänilähteen mallintaminen tilastollisessa parametrisessa puhesynteesissä

Tässä väitöskirjassa esitetään ensiksi kaksi uutta äänilähteen käänteissuodatusmenetelmää, jotka mahdollistavat tarkemman äänilähdesignaalin määrittämisen puheesta. Toiseksi työssä esitetään useita uusia äänilähteen mallintamistekniikoita, joita voidaan käyttää tilastollisessa parametrisessa puhesynteesissä parantamaan puheen luonnollisuutta ja ilmaisuvoimaa. Kolmanneksi käyttämällä äänilähteen käänteissuodatus- ja mallintamistekniikoita työssä luotiin synteettisiä ääniä, jotka pyrkivät kattamaan erilaisia puhetyylejä. Lopuksi luodut äänet arvioitiin erilaisissa koeympäristöissä kuuntelukokein, joiden tulokset osoittavat että äänien luonnollisuus, ilmaisuvoima ja tilanteeseen sopivuus parani käyttämällä työssä esitettyjä menetelmiä. Näin ollen kehitetyt menetelmät tarjoavat huomattavan mahdollisuuden parantaa synteesin luonnollisuutta, ilmaisuvoimaa ja soveltuvuutta erilaisissa puhesynteesisovelluksissa.

Vastaväittäjänä toimii professori Yannis Stylianou, University of Crete, Kreikka

Valvojana on professori Paavo Alku, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos.