Väitös tietoliikenteen signaalinkäsittelyn alalta, Tommi Koivisto

2015-10-16 12:00:10 2015-10-16 16:00:33 Europe/Helsinki Väitös tietoliikenteen signaalinkäsittelyn alalta, Tommi Koivisto Väitöksen nimi on Kontribuutioita aika- ja taajuussynkronointiin langattomissa järjestelmissä. http://old.spa.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e54a472d1433724a4711e5baca39d8ca9f44624462 Otakaari 5, 02150, Espoo

16.10.2015 / 12:00 - 16:00
Sali S1, Otakaari 5, 02150, Espoo, FI

Aika- ja taajuussynkronointi on keskeinen osa langattomien tiedonsiirtojärjestelmien lähettimien ja vastaanottimien signaalinkäsittelyä. Langattoman dataliikenteen lisääntyessä ja järjestelmien kehityttyä neljänteen sukupolveensa (4G) ja kohti viidettä sukupolvea (5G), uudet langattomat teknologiat asettavat haasteita myös synkronoinnille. Uusia synkronointiratkaisuja tarvitaan esimerkiksi moniantennijärjestelmissä sekä yhteistoiminnallisissa langattomissa järjestelmissä, joissa lähetys tehdään useammasta tukiasemasta samanaikaisesti palvelun laadun parantamiseksi. Lisäksi joissain tapauksissa, esimerkiksi vastaanottimen häiriönpoistossa, synkronointi pitää tehdä tuntematta kaikkia lähetetyn signaalin parametreja. Kaupallisten järjestelmien lisäksi tällaisia menetelmiä tarvitaan myös sotilassovelluksissa.

Väitöskirjassa on tutkittu uusia menetelmiä aika- ja taajuussynkronointiin langattomissa järjestelmissä, keskittyen monikantoaaltomodulaatioon perustuviin OFDM-järjestelmiin sekä suorahajotukseen perustuviin hajaspektrijärjestelmiin. Väitöskirjassa on kehitetty menetelmiä synkronointiin tapauksissa, joissa lähetysparametrit kuten signaalin hajotuskoodi ovat tuntemattomia. Lisäksi työssä on tutkittu ja analysoitu moniantennilähetyksen ja –vastaanoton hyötyjä synkronoinnille. Työssä on myös analysoitu lähetys- ja vastaanottopään aika- ja taajuuspoikkeamien vaikutuksia sekä johdettu uusia menetelmiä synkronoinnin helpottamiseksi yhteistoiminnallisissa langattomissa järjestelmissä. Väitöskirjan tuloksia voidaan käyttää tulevaisuuden langattomien järjestelmien sekä vastaanottimien suunnittelussa.

Vastaväittäjinä toimivat professori Helmut Bölcskei, ETH Zürich, Switzerland ja professori Mounir Ghogho, University of Leeds, United Kingdom

Valvojana on akatemiaprofessori Visa Koivunen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite

Väittelijän yhteystiedot: