Väitös akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan alalta, Olli Santala

2015-12-18 12:00:59 2015-12-18 17:00:11 Europe/Helsinki Väitös akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan alalta, Olli Santala Väitöksen nimi on Tilajakaumaltaan monimutkaisten äänitapahtumien havaitseminen ja havaitsemisen mallintaminen http://old.spa.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e573126ae31f26731211e5aaf7576401601a021a02 Otakaari 3, 02150, Espoo

18.12.2015 / 12:00 - 17:00
Auditorio, Otakaari 3, 02150, Espoo, FI

Usean samanaikaisen äänen paikallistaminen on haastava tehtävä, joka riippuu äänilähteiden määrästä, niiden sijoittumisesta havaintoympäristöön sekä äänisignaalien sisällöstä. Väitöstutkimuksessa tehdyt kuuntelukokeet osoittavat, että ihmisen kuulojärjestelmä on huomattavasti heikompi monimutkaisen tilajakauman havaitsemisessa kuin yksittäisen äänilähteen paikallistamisessa. Tulosten mukaan esimerkiksi kohinasignaaleilla enimmillään vain kolmen erillisen äänilähteen suunnat havaittiin tarkasti. Laajalle levitetyt äänilähderyhmät vuorostaan havaittiin kapeampina kuin ne oikeasti olivat. Havainto oli vielä kapeampi, kun testiäänenä oli synteettisesti levitettyä musiikkia tai meren kohinaa. Samanaikaisesti esitettyjen äänten lisäksi testattiin peräkkäisten äänten tilajakauman havaitsemista, ja osoitettiin, että tarkka tilajakauma havaittiin vasta, kun äänten välinen aikaero oli huomattavan suuri.

Väitöskirjassa esitellään myös kuulojärjestelmän malli, joka pyrkii jäljittelemään ihmisen tarkkuutta tilaäänen havaitsemisessa. Mallia kehitetään edelleen, ja jo nyt sen osoitettiin soveltuvan tilaäänentoistomenetelmien toiminnallisuuden arviointiin. Sekä malli että kuuntelukokeiden tulokset antavat uutta tietoa ihmisen suuntakuulosta sekä siitä, miten havaitsemme ääntä ympärillämme. Tuloksia voidaan myös hyödyntää tilaäänentoistomenetelmien kehityksessä, sillä kyseisten menetelmien ei tarvitse toistaa äänimaailmasta sellaisia osia, joita ihminen ei kykene havaitsemaan.

Vastaväittäjänä toimii professori Steven van de Par, University of Oldenburg, Saksa

Valvojana on professori Ville Pulkki, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite

Väittelijän yhteystiedot: