Väitös tietoliikenteen signaalinkäsittelyn alalta, Keijo Pölönen

2016-05-13 12:00:00 2016-05-13 16:00:00 Europe/Helsinki Väitös tietoliikenteen signaalinkäsittelyn alalta, Keijo Pölönen Väitöksen nimi on ”Signaalinkäsittelymenetelmiä monikantoaaltoisille passiivitutka- ja tietoliikennejärjestelmille”. http://old.spa.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e601731b2ba5ee017311e6a73cf9a54187ac20ac20 Otakaari 5A, 02150, Espoo

13.05.2016 / 12:00 - 16:00
Sali S1, Otakaari 5A, 02150, Espoo, FI

Passiivitutkat ovat tutkajärjestelmiä, joissa ei ole lainkaan omia lähettimiä, vaan ne hyödyntävät muiden radiojärjestelmien signaaleja maalien valaisuun. Tällöin maali ei tiedä, että sitä havainnoidaan tutkalla. Väitöskirjassa on kehitetty menetelmiä monikantoaaltoisen DVB-T2 digitaalitelevisiojärjestelmän käyttämiseksi passiivi-tutkissa. Tutkimuksessa on kehitetty DVB-T2 signaalin ominaisuuksia hyödyntäviä menetelmiä maalien ilmaisuun. Yksitaajuusverkoissa, kuten DVB-T2, täytyy tutkan havaitsemat signaalit assosioda oikeisiin lähettimiin, koska useampi lähetin toimii samalla taajuudella. Tätä on aiemmin tutkittu passiivitutkien yhteydessä hyvin vähän. Väitöskirjassa on kehitetty uusi menetelmä passiivitutkan mittaushavaintojen yhdistämiseksi oikeisiin lähetinasemiin. Väitöstutkimus hyödyttää tulevaisuuden passiivitutkajärjestelmiä tarjoamalla kehittyneitä menetelmiä maalin nopeaan ja luotettavaan ilmaisuun sekä mittausten assosiaatioon, kun käytössä on vain pieni määrä mittaushavaintoja lähetintä kohden.

Väitöskirjassa tutkitaan monikantoaaltoisten järjestelmien signaalinkäsittelyä myös tietoliikenteessä. Tähän liittyen työssä esitetään laskennallisesti kevyitä menetelmiä sekä mobiilien moniantennijärjestelmien signaalinkäsittelyyn että radiokanavan estimointiin ultralaajakaistaisissa lyhyen kantaman tietoliikennejärjestelmissä. Näiden sovelluskohteiden lisäksi väitöstutkimuksessa kehitetyt algoritmit voivat olla avuksi myös tulevissa laajakaistaisissa, monikantoaaltoisissa järjestelmissä kuten suunnitteilla olevissa viidennen sukupolven matkapuhelinverkoissa.

Vastaväittäjinä toimivat professori Fulvio Gini, Università di Pisa, Italia ja professori Mikko Valkama, Tampereen teknillinen yliopisto

Valvojana on professori Visa Koivunen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite

Väittelijän yhteystiedot: